Stor ros til Kongerslev Skole.

CEPOS har beregnet grundskolernes undervisningseffekt 2022/23 på skoleniveau, der er et udtryk for skolernes evne til at løfte det faglige niveau for afgangselevenerne årgang 2022/23 i forhold til det man skulle forvente på baggrund af deres socioøkonomiske baggrund.

Normalt sammenligner man tallene med årene op til, men det har man i år valgt at se bort fra, grundet Covid19 og de manglende afsluttende eksamener m.m. hvor bl.a. eleverne fik deres standpunktskarakterer på afgangsbeviset.

Når man sammenligner skoler, er det vigtigt at tage hensyn til, hvilke hjem eleverne kommer fra. Det vil være lettere for en skole med mange børn fra ressourcestærke hjem at få høje eksamensgennemsnit, end det er for skoler med mange børn fra hjem, hvor forældrene f.eks. ikke har lange uddannelser. Det tager analysen højde for, når den beregner skolernes evne til at løfte eleverne. Undervisningseffekten er således forskellen på det karaktergennemsnit eleverne rent faktisk får og det karaktergennemsnit man skulle forvente de ville få på baggrund af deres socioøkonomiske baggrund.

Kongerslev Skole ligger på en flot 179. plads ud af 1.413 skoler. I Aalborg Kommune ligger Kongerslev skole på en delt 11.plads ud af 47 skoler. Dét kan og skal vi som lokalsamfund være meget stolte af og netop derfor vil Samrådet 9293 og Kongerslev-Komdrup Menighedsråd sende en erkendtlighed til både elever og lærer inden Jul.

https://infogram.com/undervisningseffekt-2223-1hxj48pkklxvq2v
Se listen over alle skolerne i Danmark hér.

På nogle skoler opnår eleverne bedre afgangsresultater end forventet, og man kan da tale om, at skolen har en positiv undervisningseffekt. På andre skoler gør det modsatte sig gældende. Jo højere tallet er over nul, desto bedre er skolen til at udvikle eleverne fagligt. Er tallet mindre end nul, har eleverne ikke levet op til den forventelige udvikling.

Uddrag af tekst af Karsten Bo Larsen fra Cepos.dk

LÆS HELE ANALYSEN HÉR

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *